چرا خميازه مي‌كشيم؟

به وبگاه تخصصي پزشكي ايران خوش آمديد.

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

چرا خميازه مي‌كشيم؟

 

مطالعه كردن در مورد خميازه كشيدن گاهي اوقات باعث خميازه كشيدن ما مي‌شود. شايد شما هم همين الان داريد خميازه مي‌كشيد.

ما خميازه كشيدن را در زمان‌ها و موقعيت‌هاي مختلف تجربه كرده‌ايم: هنگام بيدار شدن از خواب، هنگام خستگي، هنگام بي‌حوصلگي، هنگام گرسنگي يا حتي قبل از شروع كار. بعضي وقت‌ها حتي با ديدن خميازه كشيدن افراد ديگر ما هم خميازه مي‌كشيم.

اما اصلاً چرا خميازه مي‌كشيم؟ 

آدريان گاگيسبرگ، متخصص علوم اعصاب باليني در دانشگاه ژنو، مي‌گويد كه محرك مختلفي باعث خميازه كشيدن مي‌شود، مثلاً اكثر چتربازان قبل از پريدن از هواپيما خميازه مي‌كشند.

اما او مي‌گويد كه با وجود تحقيقات بسيار زياد انجام شده در اين زمينه، هنوز تاثير فيزيولوژيكي خميازه به طور قطعي مشخص نيست و حتي ممكن است اين پديده هيچ تاثير فيزيولوژيكي نداشته باشد.

تا حدود ۳۰ سال پيش، دانشمندان تصور مي‌كردند كه خميازه كشيدن راهي است كه از طريق آن بدن اكسيژن بيشتري را در پاسخ به كاهش سطح اكسيژن در خون جذب مي‌كند. اما اين نظريه توسط آزمايشاتي كه نتايج آن در سال ۱۹۸۷ منتشر شد رد شد.

به گفته اندرو گالوپ، مختصص روانشناسي در دانشگاهي در نيويورك، نظريه‌اي كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه خميازه كشيدن مكانيسمي براي خنك كردن مغز به منظور هوشياري بيشتر است.

او مي‌گويد از آنجايي كه خميازه با تنفس عميق و كشيده شدن فك همراه است به افزايش سرعت جريان خون در جمجمه كمك مي‌كند كه مي‌تواند اهداف مختلفي از جمله خنك كردن مغز داشته باشد.

نيويورك تايمز در مقاله‌اي جديد به نقل از گالوپ نوشت: «وقتي دماي بدن ما بالا مي‌رود، بيشتر احساس خستگي و خواب‌آلودگي مي‌كنيم و احتمالاً خميازه كشيدن راهكار بدن براي بالا بردن سطح هوشياري مغز است.»

چيزي كه به طور قطعي مشخص است اين است كه خميازه كشيدن مسري است و گفته مي‌شود افرادي كه احساسي‌تر هستند بيشتر تحت تاثير خميازه كشيدن ديگران قرار مي‌گيرند.

بر اساس نظر برخي از متخصصان، وقتي ما خميازه كشيدن ديگران را مشاهده مي‌كنيم بخش‌هايي از مغز كه به تعاملات اجتماعي مربوط مي‌شود فعال مي‌شود و احتمالاً به همين دليل است كه خميازه مسري است

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.