سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

احساس درد در استخوان‌هايتان هيچ ارتباطي با آب و هوا ندارد!

برخي از مردم مي‌گويند كه درد مفصل يا پشت‌شان با سرد شدن آب و هوا زياد مي‌شود اما يك مطالعه‌ي جديد نشان مي‌دهد كه هيچ ارتباطي بين مفاصل دردناك و الگوهاي بارندگي وجود ندارد.

درد پشت يا مفصل در روزهاي باراني

اين مطالعه، ادعاهاي بيمه‌ي مربوط به بيش از ۱٬۵ ميليون نفر ۶۵ ساله و بالاتر را به همراه اطلاعات بارندگي روزانه از اداره‌ي ملي اقيانوسي و و جوي تجزيه‌ و تحليل كرد. پزشكان با استفاده از ادعاهاي بيمه به تعداد مراجعات بيماران به پزشكان به علت درد پشت يا مفصل در روزهاي باراني در مقابل روزهاي غيرباراني نگاهي انداختند.

آنها دريافتند كه از ميان ۱۱ ميليون ويزيت كل، درصد ويزيت‌هاي مربوط به درد پشت و مفصل در روزهاي باراني و غيرباراني مشابه بودند. به‌طور خاص ۶٫۳۵ درصد از مراجعات به مطب در روزهاي باراني شامل گزارشاتي از درد پشت و مفصل بود، در حالي كه ۶٫۳۹ درصد از مراجعات مطب در روزهاي غيرباراني شامل گزارشات در پشت و مفصل بود.

اما به دليل آنكه ممكن است براي بيماران سخت باشد كه در همان روز عود دردشان به مطب پزشك مراجعه كنند، محققان به ويزيت‌هاي مربوط به كمر درد يا پشت كه احتمال داشت با آن بارندگي مرتبط باشد كه در عرض هفته‌ي گذشته اتفاق افتاد نيز نگاهي انداختند. آنها باز هم ارتباطي پيدا نكردند: ميزان مراجعات مربوط به دردهاي پشت يا مفصل در طول هفته‌هايي با ۷ روز بارندگي، مشابه آن هفته‌هايي بود كه هيچ روز باراني نداشت.

آنوپام جنا، نويسنده‌ي ارشد اين مطالعه و استاديار خط مشي مراقبت‌هاي بهداشتي در دانشكده‌ي پزشكي هاروارد مي‌گويد: «ما به هر صورتي كه به داده‌ها نگاه كرديم، هيچ ارتباطي بين بارندگي و ويزيت پزشكان براي درد مفصل يا پشت مشاهده نكرديم. حرف آخر اين است كه مفاصل و پشت‌هاي دردناك، پيش‌بيني‌كننده‌هاي غيرقابل‌اعتمادي هستند.»

اين يافته‌ها با مطالعات قبلي از استراليا هم خواني دارد؛ مطالعاتي كه دريافتند هيچ رابطه‌اي بين هوا و گزارشات مربوط به كمردرد يا آرتريت زانو وجود ندارد.

اما چرا اين باور علي‌رغم وجود شواهد علمي محكم همچنان پابرجاست؟ محققان مي‌گويند يك دليل مي‌تواند آن باشد كه باورهاي افراد، فرض‌هاي خودانجام هستند. به‌عنوان مثال اگر يك فرد اعتقاد داشته باشد كه هوا روي ميزان دردش تأثير مي گذارد و زانويش در يك روز باراني درد بگيرد، اين رويداد ممكن است تا مدت‌ها در ذهن او باقي بماند اما اگر زانوي او در يك روز باراني درد نگيرد، ممكن است اين مسئله را فراموش كند.

او مي‌گويد:‌«ما به عنوان پزشك بايد نسبت به چيزهايي كه بيماران به ما مي‌گويند، حساس باشيم. درد، درد است – چه با باران و چه بدون باران. اما مهم است كه بدانيد در سطح باليني بنظر نمي‌رسد كه درد مفصل با تغيير آب و هوا عود يا فروكش كند.»

با اين حال محققان خاطرنشان كردند كه مطالعه‌ي آنها شامل اطلاعاتي در مورد شدت درد يا استفاده از مسكن‌هاي بدون نياز به نسخه نبود كه مي‌تواند بر نتايج آزمايش تأثير بگذارد. بنابراين محققان مي‌گويند كه مطالعات بزرگ‌تر با مجموعه‌ي داده‌هاي دقيق‌تر همچنان مي‌توانند در بررسي اين ارتباط مفيد باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.