اين روزها ، نفت مقصر اصلي آلودگي هوا است. سوخت كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته به عنوان سوخت در نظر گرفته مي شود ، به عنوان يكي از علل آلودگي در ايران شناخته مي شود و هر روز به عنوان برچسب جديد برچسب گذاري مي شود. به گزارش تيتر نيوز ، هنگامي كه نفت …
همه چيز درباره استفاده از مازوت در ايران https://titr-news.ir/2021/01/همه-چيز-درباره-استفاده-از-مازوت-در-ايرا/ تيتر نيوز Sun, 10 Jan 2021 20:40:52 0000 اقتصادي https://titr-news.ir/2021/01/همه-چيز-درباره-استفاده-از-مازوت-در-ايرا/ اين روزها ، نفت مقصر اصلي آلودگي هوا است. سوخت كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته به عنوان سوخت در نظر گرفته مي شود ، به عنوان يكي از علل آلودگي در ايران شناخته مي شود و هر روز به عنوان برچسب جديد برچسب گذاري مي شود. به گزارش تيتر نيوز ، هنگامي كه نفت …
اين روزها ، نفت مقصر اصلي آلودگي هوا است. سوخت كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته به عنوان سوخت در نظر گرفته مي شود ، به عنوان يكي از علل آلودگي در ايران شناخته مي شود و هر روز به عنوان برچسب جديد برچسب گذاري مي شود.
به گزارش تيتر نيوز ، هنگامي كه نفت خام وارد برج فاجعه مي شود ، محصولاتي مانند بنزين ، گازوئيل ، گاز نفت و روغن جت وارد مي شود و يك محصول سنگين به نام روغن كوره در انتهاي برج فاجعه مي رسد. اين فرآورده نفتي در نيروگاه ها ، لوكوموتيوها و روغن هاي قايق مورد استفاده قرار مي گيرد و هم اكنون به عنوان يك روغن محبوب در كشورهاي پيشرفته صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد. در حقيقت ، ذغال سنگ و روغن كوره سوخت اصلي نيروگاه هاي برق جهان هستند.
چه ميزان مازوت به نيروگاه ها ارسال مي شود؟
با توجه به اينكه در دنيا هيچ گازي وجود ندارد ، سوخت اصلي نيروگاه ها زغال سنگ يا روغن كوره است. كشورهايي مانند ايالات متحده ، استراليا ، روسيه ، چين و هند كه به عنوان كشورهاي پيشرفته شناخته مي شوند از روغن كوره و زغال سنگ در نيروگاه هاي خود استفاده مي كنند. اما س isال اين است كه چرا گفته مي شود اين فرآورده نفتي در ايران آلوده است؟
در حال حاضر روزانه 190 ميليون ليتر فرآورده و گاز به نيروگاه هاي برق كشور حمل مي شود كه از اين ميزان حدود 13 ميليون ليتر آن روغن است كه در فصل سرما فعلي 35 ميليون ليتر تخمين زده مي شود. طناب زدن و در تابستان اين تعداد ممكن است به صفر برسد. اگر اين تعداد را در رابطه با 190 ميليون ليتر محصول توزيع شده در سدهاي برق بررسي كنيم ، در حدود يك ششم است و در شرايطي است كه به گفته مسئولان ، روغن در كلانشهرها توزيع نمي شود. اتفاق مي افتد
با اين وجود مي بينيم كه شهرهاي بزرگ از جمله تهران بسيار آلوده هستند. بنابراين ، بايد علت اصلي آلودگي شناسايي شده و سپس راه حلي يافت. براي بررسي اين موضوع ، توجه به برخي نكات ضروري است. با مراجعه به سايت aqms.doe.ir ، مي توان احساس كرد كه شرايط همه شهرهايي كه هم اكنون در نيروگاه هاي اطراف آن نفت و گاز مصرف مي شود ، در محدوده سالم و بعضاً تميز قرار دارد. با اين حال ، وضعيت در كلانشهرها ، جايي كه حتي يك قطره روغن در نيروگاه ها مصرف نمي شود ، بسيار ناسالم است.
نكته دوم فناوري بكار رفته در نيروگاه ها است. در كشورهاي پيشرفته تجهيزات كنترل و فيلتر در دودكش هاي نيروگاه ها نصب مي شود و اين مسئله گاز اوت را از نيروگاه تصفيه و فيلتر مي كند و از آلودگي ناشي از سوخت هاي فسيلي در محيط جلوگيري مي كند. نيسي در ايران چون چنين سيستمي وجود ندارد ، گاز و گازوئيل به تمام نيروگاه ها ارسال مي شود. فقط در بعضي از فصول سرد سال ، به دليل كمبود گاز و گازوئيل ، فقط در برخي از نيروگاه هاي برق دور از كلانشهرها ، توزيع روغن محدود است ، كه از نظر اقتصادي مطلوب نيست ، اما فقدان سيستم جديد به دليل فقدان آن است. نيروگاه ها ، كشور بايد اين ضرر اقتصادي را بپذيرد و اگر قرار است كشور از نظر اقتصادي مديريت شود ، سدهاي برق بايد استاندارد شوند.
ماهانه 1.5 تا 2 ميليون ليتر روغن كوره صادر مي كند
به گفته كارشناسان انرژي ، روغن كوره پر گوگرد ايران به راحتي به نيروگاه هاي جهاني فروخته مي شود ، اما مسئله اين است كه نيروگاه هايي كه اينها را مصرف مي كنند ، استاندارد شده و پس از تخريب گازهاي احتراق توسط عمليات فيلتراسيون معلق مي شوند. ذرات را كاهش مي دهد. با اين نشت نفت ، وي به عنوان مقصر اصلي آلودگي هواي ايران شناخته مي شود. با نگاهي به سايت سيستم نظارت بر كيفيت هوا ، مي بينيم كه شاخص دي اكسيد گوگرد زير 100 و در يك نقطه روشن است. اين بدان معناست كه مشكل آلودگي هواي تهران فقط گوگرد نيست.
از طرف ديگر ، همانطور كه مسئولان بارها گفته اند ، روغن كوره در تهران سوزانده نشده است و گوگرد در مرحله تصفيه است و مشكل وجود ذرات معلق است. روغن كوره يكي از محبوب ترين سوخت ها در جهان است و در حال حاضر ايران اين فرآورده نفتي را به كشورهاي ديگر صادر مي كند.
در حدود 2.5 ميليارد ليتر مخزن ذخيره سازي خالي براي روغن كوره وجود دارد
ايران ماهانه 1.5 تا 2 ميليون ليتر روغن كوره صادر مي كند. البته از سال گذشته صحبت از عدم استفاده از سوخت ديزل بود اما بايد توجه داشت كه سهم روغن باري در بازار جهاني نفت بسيار ناچيز است و قسمت اصلي بازار نفت برق است. كارخانه نفت است.
همزمان شايعاتي در مورد كمبود ظرفيت ذخيره روغن وجود دارد كه به گفته مقامات نفتي صحت ندارد و در شرايط فعلي كشور حدود 2.5 ميليارد ليتر روغن براي ذخيره سازي و توليد روزانه دارد. مخازن خالي وجود دارد. اين حدود 57 ميليون ليتر است. اين بدان معناست كه اگر از امروز به مدت دو ماه هيچ سوختي فروخته نشود ، مخازن خالي خواهند ماند.
چرا طرح فيلتر نيروگاه اجرا نشد؟
در همين راستا ، ساناز جعفرزاده ، رئيس شعبه HSE ، شركت برق حرارتي ، در مورد اقدامات انجام شده تاكنون براي فيلتر كردن سدهاي برق به تيتر نيوز گفت: وزارت نيرو و شركت برق حرارتي طي يك و نيم سال گذشته. بين يك پروژه تحقيقاتي و آژانس همكاري بين المللي ژاپن (آژانس بين المللي انرژي هسته اي) براي شناسايي فن آوري هاي سازگار با محيط زيست در صنعت برق كه نه تنها بخش توليد بلكه ساير بخش ها را نيز پوشش مي دهد.
وي با بيان اينكه بايد جنبه هاي مختلف حل مشكل آلودگي شناسايي شده و مشخص شود كه پروژه در كدام مناطق توجيه فني داشته و به طور كلي انجام شده است ، گفت: همه كارخانه ها از سوخت ديزل استفاده مي كنند. و فقط 14 نيروگاه در كشور از توليد اين محصولات براي توليد برق استفاده مي كنند.
14 نيروگاه مي توانند از مازوت استفاده كنند
رئيس بخش HSE شركت اصلي توليد برق حرارتي توضيح داد: “هنگامي كه اين نيروگاه ها از مازوت استفاده مي كنند ، مسئله آلودگي و بالاتر از پارامترهاي استاندارد بوجود مي آيد ، به همين دليل انرژي از شركت نفت به توليد برق مي رسد. از ابتدا به گوگرد تحويل داده شده آلوده شده و هنگامي كه ماده اوليه به گوگرد آلوده شود ، در هنگام احتراق آلودگي وجود خواهد داشت و اين باعث مي شود كه نيروگاه از حد استاندارد نرسد.
جعفرزاده با اشاره به اينكه يكي از اولويت هاي ما بررسي راه حل مسئله بود ، به همين دليل موضوع را با تيم ژاپني مطرح كرديم و مطالعات مختلفي در اين باره انجام شده است ، گفت: همانطور كه در آخرين گزارش اعلام شد ، فلج زمان نصب در نيروگاه ها توجيه اقتصادي بيش از 72 درصد از زمان كار نيروگاه هاي داراي سوخت ديزل است و اين در مورد 14 نيروگاه است. كارخانه هايي كه با سوخت ديزل كار مي كنند فقط يك ماه يا در پايان يك ماه و نيم استفاده مي كنند.
وي افزود: از طرف ديگر روغن هايي كه به گوگرد آلوده شده اند ، هنگام خروج از نيروگاه ، دما را كاهش داده و باعث يخ زدگي مي شوند و تجهيزات واحد نيروگاه در مسير اسيد سولفوريك آسيب ديده و فلج مي شود. به عبارت ديگر ، وقتي نيروگاهي با سوخت ديزل كار مي كنيم ، دائماً ضرر مي كنيم.
اداره HSE ، شركت مادر شركت نيروگاه حرارتي ، گفت كه تجهيزات تصفيه نيروگاه داراي دو دسته است كه شامل تجهيزات احتراق و پيش از احتراق است ، يعني از تجهيزات پس از احتراق مي توان در نيروگاه ها ، تجهيزات براي نصب استفاده كرد. تجهيزات نيروگاه آسيب ديده است ، اما ميزان آلودگي مي تواند تا حدودي متفاوت باشد. يكي از اين گونه ها به آب قابل توجهي نياز دارد. در اين مطالعه ، دسترسي به منابع آب زيرزميني مورد مطالعه قرار گرفت.
به گفته جعفرزاده ، با توجه به اينكه ايران يك كشور نيمه خشك است ، اعلام شده است كه در مناطقي كه اين 14 سد برق در آن قرار دارد ، آب وجود ندارد ، مي توان براي جلوگيري از گسترش آلودگي ، فلج نصب كرد. انجام دادن و در نهايت مسئله اي كه براي ما پيش آمده اين است. از نظر اقتصادي و از نظر امكان سنجي ، فني و عملياتي اين امر امكان پذير نبود و موضوع توسط متخصصان خارجي تأييد شد.
وي با بيان اينكه به محض اينكه اين آلودگي در پالايشگاه ها برطرف شود ، محصول جانبي كه باعث مي شود تركيبات گوگردي با ارزشي به عنوان محصول ديگري به فروش برسد ، افزود: مگر اينكه فيلتراسيون در پست هاي احتراق نيروگاه ها انجام شود. تنها محصول باقيمانده گچ است كه به دليل حجم زياد ، هرجايي كه بخواهد جمع شود خاك منطقه خود را از بين مي برد.
نيروگاه هاي سوخت رساني در رديف بازنشستگي
رئيس شعبه HSE شركت برق حرارتي گفت: “تصميم گرفته شده است كه وزارت نفت ابتدا بايد آلودگي را از بين ببرد.” زيرا نيروگاههايي كه از مازوت استفاده مي كنند عمدتاً نيروگاههاي قديمي و نيروگاههايي هستند كه تجهيزات كنترل براي آنها واقعيتي ندارد. از طرف ديگر ، با توجه به اينكه اين پروژه يك پروژه بزرگ است ، پنج برابر يك پنجم سد نيز هزينه دارد.
به گفته جعفرزاده ، 9 پالايشگاه نفت توليد مي كنند و 14 نيروگاه مي توانند از آن استفاده كنند. همچنين صنايعي وجود دارند كه مي توانند از روغن گازوئيل استفاده كنند.
وي با تأكيد بر اينكه در صورت پاكسازي 9 پالايشگاه مصرف كنندگان مشكلي نخواهند داشت ، افزود: برنامه هاي بازنشستگي نيروگاه هايي كه از سوخت ديزل استفاده مي كنند در دستور كار قرار گرفت و برنامه هاي توسعه به مرحله مشترك منتقل مي شوند. با اين حال ، بازده نيز حدود 60 افزايش مي يابد ، كه بر ظرفيت جذب اكسيدهاي گوگرد ، اكسيدهاي نيتروژن و گازهاي گلخانه اي تأثير مي گذارد.
به گفته كارشناسان ، به نظر مي رسد با تمام مزايا و معايب نفت ، مسئله آلودگي اين روزها در تهران و كلانشهرها ارتباط چنداني با استفاده از اين فرآورده نفتي در نيروگاه ها ندارد. زيرا از سوخت در هيچ يك از نيروگاه هاي كلانشهر استفاده نمي شود و شايد بهتر باشد مسئولان ريشه اين مشكل را پيدا كرده و گرد و غبار سياه آسمان كلان شهر را برطرف كنند.
انتهاي پيام
- ۲۴ بازديد
- ۰ نظر