قانون هواي پاك روي هوا

به وبگاه تخصصي پزشكي ايران خوش آمديد.

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

قانون هواي پاك روي هوا

قانون هواي پاك در سال 2017 توسط مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان تصويب شد و قرار بود عطري براي كيفيت هوا در شهرهاي مختلف كشور باشد ، اما اكنون ، چندين سال پس از تصويب اين قانون. از اين گذشته ، هواي شهرهاي مختلف به شدت آلوده است. به گفته معاون محيط زيست انساني …

قانون هواي پاك روي هوا https://titr-news.ir/2021/01/قانون-هواي-پاك-روي-هوا/ تيتر نيوز Fri, 08 Jan 2021 02:08:48 0000 حوادث https://titr-news.ir/2021/01/قانون-هواي-پاك-روي-هوا/ قانون هواي پاك در سال 2017 توسط مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان تصويب شد و قرار بود عطري براي كيفيت هوا در شهرهاي مختلف كشور باشد ، اما اكنون ، چندين سال پس از تصويب اين قانون. از اين گذشته ، هواي شهرهاي مختلف به شدت آلوده است. به گفته معاون محيط زيست انساني …

قانون هواي پاك در سال 2017 توسط مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان تصويب شد و قرار بود عطري براي كيفيت هوا در شهرهاي مختلف كشور باشد ، اما اكنون ، چندين سال پس از تصويب اين قانون. از اين گذشته ، هواي شهرهاي مختلف به شدت آلوده است. به گفته معاون محيط زيست انساني ، آژانس هاي مختلف از وظايف قانوني خود براي اجراي قانون هواي پاك غافل شده اند و سازمان حفاظت از محيط زيست هيچ تصميمي براي رفع آلودگي هوا ندارد.

به گزارش تيتر نيوز ، مطابق اين 34 ماده ، قانون هواي پاك دستگاه هاي مختلف اجرايي در كشور ، از جمله وزارت كشور ، وزارت نفت ، وزارت نيرو ، پليس ، شهرداري ها ، راديو و تلويزيون و ساير كشورها را ملزم به انجام وظايف مربوطه مي كند. براي كنترل اقدامات مناسب را انجام دهيد. آلودگي هوا در كشور ، اما سه سال پس از ابلاغ اين قانون ، بسياري از نهادها نه تنها اقداماتي براي رفع آلودگي هوا انجام نداده اند ، بلكه اقداماتي را نيز عليه قانون هواي پاك انجام داده اند.

كمك به منابع ثابت در آلودگي هوا

بر اساس گزارش هاي اخير از شهرهاي آلوده كشور ، منابع آلوده سيار مانند اتومبيل ، موتور سيكلت ، ماشين ديزلي و غيره. منابع ثابت مانند صنايع ، سدهاي برق ، پايانه هاي اتوبوسراني و ساير موارد نقش مهمي در آلودگي هوا دارند. طبق ليست پخش تهران ، سهم منابع سيار در آلودگي هوا 60 درصد و سهم منابع ثابت حدود 40 درصد است ، اما در روزهاي اخير به دليل آلودگي شديد هوا در برخي از مناطق كشور ، تهران ، اصفهان ، اريك ، تبريز و … منابع ثابت بر آلودگي هوا در اين مناطق متمركز شده اند زيرا نشانه هايي از مصرف سوخت هاي غيرصنعتي مانند سوخت يا ديزل گوگرد در نيروگاه هاي صنعتي و برق تهران و حتي برخي از نيروگاه ها مانند Shizand Eric و نيروگاه Toss در استان خراسان رضوي تصويب شده اند. ده

وظيفه وزارت نفت براي تحويل نفت مطابق با استانداردهاي ملي

در عين حال ، از روغن ديزل يا روغن با گوگرد بالا – كه بسيار آلاينده و خطرناك است – هنوز در ايران استفاده مي شود. سوخت توليد مي كند ، از جمله بنزين ، روغن گاز ، روغن پخت و پز و روغن. براي تهيه رنگ سفيد مطابق با استانداردهاي ملي تأييد شده (يورو 4) ، اما متأسفانه داده هاي موجود نشان مي دهد كه نه تنها در برخي از مناطق كشور از روغن ديزل استفاده مي شود ، بلكه از صنايع استان تهران نيز استفاده مي شود – انوشيروان محسني باندي – از گاز و روغن گازوئيل استفاده مي كند. گفته مي شود كه حداقل 50 استاندارد استاندارد يورو 4 را دارد ، در حالي كه وزارت نفت موظف است كليه سوختهاي توليد شده در كشور را مطابق با استانداردهاي يورو 4 پوشش دهد.

يكي از ابزارهايي كه در اجراي قانون هواي پاك نقش مهمي دارد پليس ده اين قانون مجري قانون را براي برخورد با منابع متحرك آلودگي ، مانند وسايل نقليه سبك ، سنگين ، نيمه سنگين و موتورسيكلت ، مجاز مي داند و ماده 6 قانون هواي پاك تأكيد مي كند كه اجراي قانون حتي براي آلودگي و عدم آلودگي نيز لازم است. از وسايل نقليه آلوده جلوگيري كنيد. اين يك تست فني است.

خودروهايي كه معاينه فني ندارند فقط در تهران و چند شهر ديگر جريمه مي شوند

در حالي كه منابع آلودگي مانند اتومبيل هاي ديزلي ، موتور سيكلت ، اتومبيل هاي شخصي و ساير عوامل مهم هستند كه در مورد گياهان كمتر از 2.5 ميكرون است – مهمترين علت آلودگي هوا در نيمه دوم سال – كه متاسفانه اكنون در حال حاضر فقط وسايل نقليه اي هستند كه معاينه فني ندارند. در تهران و چندين شهر بزرگ ديگر جريمه مي شوند و ساير شهرها موضوع معاينه فني بر روي وسايل نقليه مختلف را نمي بينند.

طرحي ضد محيط زيست براي پاكسازي موتورسيكلت هاي فلج از پاركينگ ها

از سوي ديگر ، نيروي انتظامي كه مسئوليت اجراي قانون هواي پاك را بر عهده دارد ، از آبان ماه امسال طرحي را براي پاكسازي موتورسيكلت هاي آسيب ديده از پاركينگ ها و پاركينگ ها در دست اجرا دارد ، در حالي كه هزاران موتورسيكلت آسيب ديده به مرحله حمل و نقل برمي گردد. درصد موتورسيكلت هاي دائمي در پاركينگ ها هدر مي رود و بايد حذف شود.همچنين طبق ليست انتشارات تهران ، سهم موتورسيكلت ها در توليد آلاينده هاي گاز حدود 21 و 10 درصد در توليد ذرات معلق است. است. علاوه بر اين ، هر 10 موتورسيكلت كاربراتوري در هر كيلومتر به اندازه يك اتوبوس ديزلي قديمي جزئيات را جذب مي كند ، كه دليل اصلي آلودگي هوا است.

سقط جنين راه هوايي را بست

علاوه بر موتورسيكلت هاي فرسوده ، وسايل نقليه فرسوده نيز عامل اصلي افزايش سريع و تنگي نفس در فصول پاييز و زمستان هستند. تعداد خودروهاي دست دوم در كشور به قدري زياد است كه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست عيسي كلانتري پيشتر گفته بود كه ما به يك كشور قراضه تبديل شده ايم زيرا اكنون 87 دستگاه ميني بوس و 81 درصد موتورسيكلت هاي كشور از جمله 73 درصد تخريب شده است. . اتوبوس ها و كاميون هاي ما 61 درصد كاميون ها نيز منهدم شدند.

لغو ماده 8 قانون هواي پاك

به همين دليل است كه ماده 8 قانون هواي پاك كليه دارندگان خودرو را ملزم به توقف بعد از رسيدن به سن بلوغ مي كند. با اين حال ، اين ماده مهم در ژوئيه سال جاري ميلادي براساس تحقيقات دادگاه قضايي اداري از شوراي نگهبان به تعويق افتاد ، زيرا اساس نظر قضات اين شورا تعيين سن وسايل نقليه است.

تقويت دستمزد نظارتي در مورد موضوعات حسابرسي فني در كشور

از آن زمان ، آژانس حفاظت از محيط زيست پيشنهاد كرده است كه استاندارد مربوط به اسقاط خودروهاي دست دوم معاينه فني باشد ، اما بايد نظارت بر مسائل مربوط به معاينه فني در كشور را تقويت كرد ، هر چند طبق قانون هواي پاك. ، معاينه فني اجباري است ، اما گاهي اوقات تخلفاتي رخ مي دهد. در بيشتر شهرها ، معاينه فني وسايل نقليه بررسي نمي شود. مطابق مفاد ماده 3 قانون هواي پاك ، نظارت بر مراكز معاينه فني به عهده سازمان حفاظت از محيط زيست ، وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازي است.

تاخير دو ساله در بالا بردن استانداردهاي خودرو

از طرف ديگر ، ماده 4 قانون هواي پاك پيش بيني كرده است كه توليد و واردات هر نوع وسيله نقليه مستلزم رعايت محدوديت هاي انتشار در آژانس حفاظت از محيط زيست است. اين بدان معناست كه طبق اعلام آژانس حفاظت از محيط زيست ، خودروسازان بايد محصولات خود را مطابق با استانداردهاي آلودگي يورو 5 توليد كنند. متأسفانه به دليل موانع سازندگان خودرو ، اجراي اين ماده از قانون هواي پاك با مجوز آژانس حفاظت از محيط زيست و هيئت وزيران بر خلاف قانون هواي پاك ، يورو 4 ، تا امسال به تأخير افتاده و حتي امسال. تعدادي از وسايل نقليه با استاندارد شمارش شدند.

30 برق اين كشور از طريق انرژي هاي تجديدپذير تأمين مي شود

بخش ديگري از موارد ذكر شده در قانون هواي پاك توليد و تحويل انرژي هاي تجديدپذير و پاك است. براساس ماده 19 اين قانون ، وزارت نيرو موظف به توسعه ، توليد و تحويل انرژي هاي تجديدپذير است. به طوري كه حداقل 30 درصد افزايش در برق مورد نياز كشور در سال از طريق منابع انرژي تجديدپذير تأمين مي شود.

عدم مشاركت صدا و سيما براي آموزش و فرهنگ

علاوه بر اين ، آژانس هايي مانند وزارت نفت ، وزارت صنعت ، وزارت كشور ، پليس و وزارت راه و شهرسازي ، راديو و تلويزيون طبق ماده 28 قانون هواي پاك موظف به ارائه آموزش و اطلاعات در مورد آگاهي و پيشگيري هستند. و برنامه هاي فرهنگي ارائه دهيد. پديده آلودگي هوا را توليد و گسترش مي دهد. مسعود تجرشي – معاون محيط زيست انساني آژانس حفاظت از محيط زيست پيش از اين در مصاحبه با تيتر نيوز گفته بود كه متأسفانه برخي از آژانس ها اگرچه مسئوليت هاي مهمي در اجراي قانون هواي پاك دارند اما اين وظايف را انجام نمي دهند و پاسخ ما اين است كه آنها ابزاري براي تكميل گزارش ارائه نكردند. به عنوان مثال ، صدا و سيما ، كه نقش مهمي در آموزش و فرهنگ دارد ، در آن شركت نكرد. ما حتي نامه نگاري مجدد به آژانس داده ايم و از آنها خواسته ايم كه مطابق وظايف قانوني خود چه كاري انجام داده اند.

به گزارش تيتر نيوز ، اگرچه فعاليت هاي دستگاه هاي مختلف در اجراي قانون هواي پاك تا پايان امسال آماده و به طور كامل بررسي مي شود ، اما وضعيت بد هوا در شهرهاي مختلف كشور و روزهاي مداوم آلوده در تهران بسياري مصمم هستند كه آلودگي هوا را از بين ببرند. در كشور هيچ راهي وجود ندارد و قانون هواي پاك هنوز نتوانسته است آسماني آبي و روشن به شهرهاي ايران بدهد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.