به گزارش شفاف ، سعيد نمكي وزير بهداشت در اولين كنفرانس دانشگاه نسل سوم (ضرورت ، فرصت ، چالش و راه حل ها) كه به صورت مجازي برگزار شد ، اظهار داشت: امروزه در ادبيات توسعه ، انسان ابزاري براي توسعه نيست بلكه يك انسان پيشرفته است كه هدف نهايي توسعه است. اگر بخواهيم وزن …
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت كند
دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت كند https://hydoc.ir/دانشگاه-نسل-نو-بايد-بتواند-انسان-اخلاق/ https://hydoc.ir/دانشگاه-نسل-نو-بايد-بتواند-انسان-اخلاق/#respond سلام دكتر Fri, 25 Dec 2020 02:36:36 0000 رسانه سلامت و دانش https://hydoc.ir/دانشگاه-نسل-نو-بايد-بتواند-انسان-اخلاق/
به گزارش شفاف ، سعيد نمكي وزير بهداشت در اولين كنفرانس دانشگاه نسل سوم (ضرورت ، فرصت ، چالش و راه حل ها) كه به صورت مجازي برگزار شد ، اظهار داشت: امروزه در ادبيات توسعه ، انسان ابزاري براي توسعه نيست بلكه يك انسان پيشرفته است كه هدف نهايي توسعه است. اگر بخواهيم وزن …
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت كند
به گزارش شفاف ، سعيد نمكي وزير بهداشت در اولين كنفرانس دانشگاه نسل سوم (ضرورت ، فرصت ، چالش و راه حل ها) كه به صورت مجازي برگزار شد ، اظهار داشت: امروزه در ادبيات توسعه ، انسان ابزاري براي توسعه نيست بلكه يك انسان پيشرفته است كه هدف نهايي توسعه است. اگر بخواهيم وزن نقش همه مراكز جهان را در تربيت انسانهاي پيشرفته مشخص كنيم ، بدون شك دانشگاه سنگين ترين ، سنگين ترين و مهمترين نقش و وزن را دارد.
وي افزود: “اولين انتظار از دانشگاه جديد يا نسل سوم اين است كه بتواند گام موثري در آموزش انسانهاي پيشرفته بردارد.” متقاضي شخصي است كه مي تواند موثرترين نقش را در سايت سيستم ارائه خدمات ايفا كند.
وي گفت: “سالها پيش ، تئودور شولتز ، كه رئيس انجمن اقتصادي آمريكا در سال 1960 بود ، گفت كه اين دانشگاه محلي براي هزينه كردن نيست ، بلكه محلي براي سرمايه گذاري است.” يعني صرف نظر از مبلغي كه در دانشگاه ها خرج مي كنيم ، مطمئناً براي نسل هاي آينده و سيستم توسعه در كشور سرمايه گذاري كرده ايم ، به شرط آنكه بتوانيم نقش اين سرمايه گذاري را در سيستم اقتصادي ايالت حداقل پس از 3 تا 5 سال ارزيابي كنيم.
نقش آفريني در اقتصاد ملي اولين انتظار از دانشگاه هاي نسل جديد است
نمكي تأكيد كرد: “علاوه بر توسعه مناسب منابع انساني ، دانشگاه ها بايد افرادي را آموزش دهند كه بتوانند در سيستم ارائه خدمات ثروت زيادي كسب كنند” ، بنابراين اولين انتظار دانشگاه هاي نسل جديد اين است كه آنها مي توانند در اقتصاد ملي نقش داشته باشند.
وي افزود: دانشگاه نسل جديد بايد بتواند آموزش جامعه را تدوين كند ، ديوارهاي خود را با جامعه برداشته ، از كاخ بلورين و كاخ هاي خود خارج شود ، اساتيد و دانشجويان را در جامعه ايجاد كند ، محورهاي اساسي جامعه را بشناسد و افرادي را كه براي آن قرارداد راه حل دارند ، آموزش دهد.
وزير بهداشت يادآور شد: متأسفانه دانشگاه هاي ما هنوز به اين سطح از توجه به جامعه نرسيده اند. يكي از بحث هاي جدي ما با پروژه “هر خانه يك مركز بهداشت است” اين است كه بتوانيم دانشجويان را از اولين روزهاي تحصيل در دانشگاه هاي علوم پزشكي با م componentsلفه هاي اجتماعي كه بر سلامتي تأثير مي گذارند آشنا كنيم.
نمكي گفت: “در اين طرح ، دانشجويان علوم پزشكي مختلف بايد به خانواده مراجعه كنند و بتوانند برخي از مشكلات م componentsلفه هاي اجتماعي كه بر سلامت آن خانواده تأثير مي گذارد را در طول تحصيل حل كنند ، راه حل بدهند و در مورد راه حل فكر كنند. هنگام ترك دانشگاه ، جامعه نبايد از مسافت
وي ادامه داد: از روز اول كه مسئوليت را به همكارانم در زمينه هاي مختلف از جمله آموزش ، تحقيق و ساير زمينه ها سپردم ، تقاضا كردم كه آموزش و پرورش مبتني بر جامعه باشد. “دانشجوي دندانپزشكي را نمي توان آموزش داد و اين فرد از شاخص بهداشت دهان و دندان كشور يا منطقه خود ، يا آموزش وي آگاهي ندارد. دانشجوي توانبخشي كه از مشكلات توانبخشي در كشور خود يا آموزش دانشجوي پزشكي كه از بسياري مشكلات اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و … رنج مي برد ، آگاهي ندارد. اين سياستمدار از جامعه آگاهي ندارد و نمي داند كه بيمار كامپيوتر يا ماشين نيست بلكه گروهي است كه بايد به عنوان يك انسان به او نگاه كرد.
وزير بهداشت اظهار داشت: ما بايد دانش آموزان را به شكلي متناسب با شرايط آب و هوايي ، فرهنگي و سياسي و اجتماعي كشور خود آموزش دهيم. هيچ مدل جهاني كپي شده اي به عنوان يك مدل ملي قابل استفاده نيست. ما بايد از تمام ايده ها و تجربيات جهاني نسل جديد دانشگاه ها استفاده كنيم ، اما يك مدل ملي طراحي كنيم.
نمكي ادامه داد: “از روز اول مسئوليت خود در وزارت بهداشت ، مسئوليت خود را به عهده گرفتم و از همكارانم خواستم با مطالعه گسترده اي از آنچه در جهان مي گذرد ، يك مدل آموزشي ، پژوهشي ، آموزشي و خدماتي را متناسب با شرايط آب و هوايي ، فرهنگي ، اقتصادي و ملي براي كشور طراحي كنند.” بريم بدويم.
دانشجويان بدون استفاده از سيستم ارائه خدمات آموزش مي بينند
وي گفت: “دانشگاه نسل جديد بايد بتواند مشاركت را در بخشهاي مختلف جلب كند.” ما بايد ديوارهاي بين دانشگاه ها را برداريم. ما بايد ديوارهاي بين دانشگاه هاي علوم پزشكي و غيرپزشكي و همچنين دانشكده هاي مختلف پزشكي را برداريم و بايد نيروهايي را آموزش دهيم كه هم مهارت كافي دارند و هم مهارت هاي چند بعدي را دارند تا در سيستم ارائه خدمات نقش داشته باشند.
وزير بهداشت گفت: متأسفانه ما در حال حاضر بسياري از دانشجويان تحصيلات تكميلي را بصورت فشرده و بدون درخواست در سيستم ارائه خدمات آموزش مي دهيم. من بارها گفته ام كه آموزش نيروي انساني كه نمي تواند جايگاه خاصي در سيستم ارائه خدمات داشته باشد ، به معناي اتلاف منابع است. وقتي در جامعه اكثر اتومبيل هاي پرايد ، پژو و مسافربري هستيم ، توليد بيش از حد لاستيك تراكتور باعث اتلاف منابع ملي است.
نمكي اظهار داشت كه نقش دانشگاه نسل جديد تربيت نيروي انساني است كه در سيستم ارائه خدمات در زمينه هاي آموزشي ، پژوهشي و بهداشتي جايگاهي دارند. دانشگاه نسل جديد بايد بتواند افراد بااخلاق را تربيت كند. اين نه تنها نگراني ما به عنوان يك دولت و يك سيستم ايدئولوژيك است ، بلكه امروز جهان به اين نتيجه رسيده است كه مرگ اخلاق به معناي مرگ بشريت است.
وي گفت: “اخلاق به عنوان كانون آموزش ، اگر در مورد آن بحث نشود ، افراد بسيار خطرناكي آموزش خواهند ديد.” بسياري از افراد چشم آبي و مو بور كه در دانشگاه هاي بزرگ اروپا تحصيل مي كنند ، عضو داعش شده اند. فردي كه با دكتراي فيزيك با اعتقادات بالا به داعش خدمت كرده است ، در دانشگاه اخلاق مدار آموزش ديده نيست.
وزير بهداشت تأكيد كرد: دانشگاه نسل جديد دانشگاه پويايي است كه مي تواند به جاي تعديل آن ، با تحولات جهان و كشورش سازگار شود. در زمينه تحقيقات در دانشگاه نسل جديد ، ما انتظار داريم كه تحقيقات بتواند مشكلات جهان ، كشور و منطقه آنها را حل كند. دانشگاه هاي نسل جديد بايد راه حل هايي براي ساختار شكني سيستم ارائه خدمات براي كشور ، شهرستان ، شهر و جهان ارائه دهند.
دانشجويان بايد هسته اصلي شركتهاي بنياد باشند
نامكي يادآور شد: در دانشگاه هاي پزشكي ، ما بايد بتوانيم تحقيق و پژوهش را هدايت كنيم كه نتيجه اين تحقيق ارائه راه حل هايي براي بهبود روش ها ، تشخيص زودرس ، توليد دارو و راه حل هاي مناسب براي ارائه خدمات در زمينه بهداشت در كشور است. دستيابي به اين اهداف نيازمند بررسي تحقيقات است. محققان براي تبديل شدن به هسته اصلي شركت هاي دانش بنيان نياز به آموزش دارند.
وي افزود: “در آينده نزديك خواهيد ديد كه سيستم جستجوي جهاني به سمت محور شركت هاي دانش بنيان حركت مي كند و اين شركت ها حتي تأثير ويژه اي بر سيستم اقتصادي جهاني خواهند داشت.” نتيجه تحقيقات ، علوم ، فناوري و شركتهاي دانش بنيان بايد اين باشد كه دانشگاههاي علوم پزشكي در اين مسير قدم مي گذارند و ما خوشحاليم كه امروز بيش از 1200 شركت دانش بنيان در زمينه بهداشت در كشور وجود دارد ، اما اين تعداد بسيار ناچيز است.
وزير بهداشت تأكيد كرد: در زمينه شركت هاي تحقيقاتي و دانش بنيان بايد بتوانيم با دانشگاه هاي غيرپزشكي همكاري كنيم و از روش هاي جزيره اي پرهيز كنيم و در راستاي اهداف توسعه كشور در جهت توسعه خدمات و همكاري بين بخش ها گام برداريم. اگر اين راه را برويم ، دانشگاه ما ديگر به بودجه دولت و منابع عمومي زيادي احتياج نخواهد داشت ، اما اين دانشگاه قادر به پرورش و مديريت دستاوردهاي علمي خود خواهد بود.
نمكي گفت: “ما مي توانيم از شرايط بخش خصوصي در شرايطي كه مي تواند از ما بهره مند شود استفاده كنيم و تحقيقات را به سمت ايجاد ثروت و درآمد براي دانشگاه و استقلال بيشتر دانشگاه از اتكا به منابع عمومي پيش ببريم.”
وي گفت: دانشگاه هاي علوم پزشكي بايد بتوانند با ديدگاه جديدي به دانشگاه هاي نسل جديد خدمات ارائه دهند. امروزه خدمات پزشكي از راه دور يا پزشكي از راه دور و پزشكي ديجيتال براي ارائه ارزانترين ، راحت ترين و موثرترين نوع خدمات در جهان ارائه مي شود و ما بايد بتوانيم در اين راه گام برداريم. خوشبختانه اقدامات انجام شده است و دانشگاه ها بايد بتوانند فضا و زيرساخت هاي مناسب را ايجاد كنند. استفاده از روش هاي ديجيتالي در آموزش و ارائه خدمات.
وزير بهداشت اظهار داشت: “امروزه پزشكي از راه دور يك مسئله جدي در ارائه خدمات در دانشگاه هاي جديد محسوب مي شود كه باعث افزايش سرعت ارائه خدمات و توزيع عادلانه منابع مي شود.” اگر قرار باشد يك پزشك متخصص به يك روستاي دورافتاده اعزام شود ، اين كار عادلانه اي نيست و نيروي كار هدر مي رود ، اما اگر راديولوژيست در شهري دور افتاده واقع شده است و مي تواند مجهز به يك مركز راديولوژي ، سونوگرافي و سي تي اسكن باشد و MRI بايد در يك مركز پزشكي متصل شود با تجهيزات مجهز ، علاوه بر ارائه خدمات به دورترين نقاط كشور ، نيروي انساني را هدر نداديم و در عين حال ارزان ترين خدمات را نيز به طور كامل به مردم ارائه كرديم.
انتهاي پيام /
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
دانشگاه نسل نو بايد بتواند انسان اخلاق مدار تربيت كند
- ۲۷ بازديد
- ۰ نظر