بررسي بيماري كبد چرب در كودكان (بخش اول)

به وبگاه تخصصي پزشكي ايران خوش آمديد.

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

بررسي بيماري كبد چرب در كودكان (بخش اول)

كبد چرب يكي از بيماري هاي بي سروصدا و موذي در كودكان و بزرگسالان است كه تعداد مبتلايان هر دو گروه سني به آن رو به افزايش است. دانشمندان علت بروز كبد چرب را در افراد شيوه زندگي مدرن و ارتباط نزديك آن با وزن افراد مي دانند. اگر به طور اتفاقي وارد مدرسه اي شويد حتما با دانش آموزان زيادي مواجه خواهيد شد كه اضافه وزن دارند و اگر از آنها آزمايش هايي گرفته شود و بيشتر مورد بررسي دقيق قرار گيرند، احتمال اينكه بيماري كبد چرب در آنها تاييد شود، وجود دارد. ميزان بروز كبد چرب در كودكان بين ۲ تا ۱۰ سال ، حدود ۱۰ درصد است. با ما همراه باشيد .

علت نامگذاري كبد چرب چيست ؟ 

نام بيماري به اين دليل است كه چربي اضافي بدن در كبد انباشته مي شود و فضاهاي بين بافتي را پر مي كند و منجر به بزرگ شدن كبد مي شود. اين وضعيت ممكن است باعث فيبروز و در نهايت سيروز كبدي شود كه بيماري بسيار خطرناكي است و عملكرد كبد را به هم مي زند. فيبروز و سيروز كبدي بيماري غيرقابل برگشتي است و بايد از وقوع آن جلوگيري شود. البته عللي كه باعث بروز كبد چرب در كودكان مي شود فقط چاقي نيست . عواملي مانند ابتلاي كودك به ديابت و بيماري هاي قلبي عروقي و فشار خون بالا نيز ميتوانند خطر ابتلا به اين بيماري را بالا ببرند .

ابتلا به كبد چرب در كودكان داراي رژيم غذايي نامناسب و سوء تغذيه و كودكاني كه مصرف زياد چربي اشباع شده همراه با مصرف زياد شكر و نمك دارند و دچار هيپرلپيدمي هستند (يعني چربي هاي خون، به خصوص تري گليسريد بالا دارند)، بي تحرك اند و نژاد سفيد دارند بيشتر ديده مي شود.

همچنين كودكان پسر بيشتر از كودكان دختر دچار كبد چرب مي شوند. كودكاني كه با اضافه وزن متولد مي شوند و وزن بيشتر از ۴ كيلوگرم دارند بيشتر در معرض چاقي در آينده و بيماري كبد چرب هستند. لازم به ذكر است بيماري كبد چرب ژنتيكي و ارثي نيست.

چرا بيماري كبد چرب ، آرام و بدون علامت است ؟

اين بيماري معمولا بدون علامت است و اغلب اوقات به طور اتفاقي كشف مي شود . به خصوص كبد چرب در كودكان به ندرت ديده مي شود كه يكي از آنها را با علائم كبد چرب به پزشك ارجاع دهند. علائم معمولا چند دهه (يكي- دو دهه يا بيشتر) بعد از ابتلا مشاهده مي شود.

معمولا چطور علائم كبد چرب ظاهر مي شود ؟

علائم كبد چرب به صورت خستگي مفرط، كاهش وزن، كم اشتهايي، درد بالاي شكم در ناحيه راست، ضعف و حالت تهوع، بزرگي كبد، لكه هاي پوستي، كهير ، بوي بد دهان و حساسيت هاي پوستي، خارش، تعريق، زردي سفيدي چشم، سرخ شدن صورت با افزايش عروق خوني صورت است كه اين علائم معمولا در كبد چرب پيشرفته بروز مي كنند.

 

افراد در معرض کبد چرب

  • افراد چاق با شاخص توده بدنی بالا
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 2
  • افراد با فشارخون بالا و کلسترول بالا
  • سندرم متابولیک دارند
  • افراد بالای 50 سال
  • افرادی که سیگار و دخانیات استفاده میکنند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.